Textos sobre
Igualdad-Diversidad
(Utilizados
en la Jornada de reflexión de 21 de octubre de 2000 - Valencia)
¿HACIA EL
SIGLO DE LA EXCLUSIÓN?
Todo hacia pensar que el progreso económico
y técnico, la enseñanza a todos los niveles, los avances de la
informacióny tantos factores positivos que no conocieron nuestros
antepasados, proporcionarían instrumentos valiosos para combatir todas las
formas de pobreza, marginación e ignorancia que tantos estragos han causado
en el mundo desde las edades más remotas. Pero las esperanzas en este
sentido se van disipando vista la manera en que se imponen, al parecer
inconteniblemente, los principios y las prácticas de un capitalismo radical
que, al tiempo que ofrece progresos materiales inimaginables hace pocas
décadas, está sumiendo en la exclusión, no sólo a individuos aislados,
sino también a grupos sociales e incluso naciones enteras que van cayendo a
ritmo acelerado en un hoyo del que no podrán salir jamás si persisten las
actuales condiciones.
Se está supeditando todo al engorde de los
beneficios de las oligarquías y se rechaza hacia los abismos de la
exclusión a todos y a todo lo que no sirve o se oponga a sus fines de
dominio y lucro incesantes. Curiosamente este irritante , aunque en
apariencia inocuo término de "exclusivo" con el que el lenguaje
cursi y pretencioso trata de clasificar a lo elegante y selecto,
principalmente en el léxico publicitario y en el de las revistas de famosos
y famosillos, ha venido a coincidir con esa otra atroz exclusión que no es
ya cosa de meras palabras sino de hechos trascendentales y sangrantes que ,
si no se reprimen, van a conducir al planeta hacia un largo periodo de
desigualdad galopante en todos los terrenos y escalas.
NOTICIAS OBRERAS Nª
1.229/1-12-98/15-12-98
DIVERSITAT
I TOLERÀNCIA
En una democràcia pluralista, la vida moral
col.lectiva abandona la unanimitat i s´instala en el diàleg. El diàleg
però, sempre pressuposa l´existència de diferències tant en els judicis
morals com en molts altres camps de l´experiència. de fet, la diferència
no és un drte teòric que hàgim de reclamar, sinò que és una realitat
indiscutible. I es que, si no fem cas dels eslògans, de les pressions del
poder i dels desigs oficials, la diferència és -per definició-allò que
ens dona personalitat i relleu en un col.lectiu. Els poders públics, però
, acostumen a usar mecanismes per evitar o , al menys, dissimular la
discrepància, la divergència, la diferència . La unitat i la identitat
són l´ideal proposat pel poder de torn per poder identificar i controlar
millor els subjectes. D´aquí que els poders públics es plantegin una i
altra vegada- cada cop amb més mitjans i més força- la unitat i la
igualtat com a objectius propagandístics.
De vegades, però , són els ciutadans
mateixos els que , en protestar contra injustícies flagants, invoquen el
principi igualitarista:" Tots els humans són iguals". Aques
principi, és clar , només és verdader a mitges. Perquè , el que és
ben cer i obvi és que tots els humans som diferents, a més, suportem
greus desigualtats, sobretot pel que fa a la cultura i a les possibilitats
socials. Les diferències ens constitueixen i han de ser reivindicades;
les desigualtats se´ns imposen i han de ser eliminades. Per això, la
reivindicació de la justícia y de la igualtat s´han de fer sempre
després d´haver reconegut la diferència. I és que , si tots els humans
fóssim iguals, la reivindicació de ser tractats com a tals només seria
una recomanació protocolària. Els humans, però, no em som d´iguals,
sinò que els uns tenen més, saben més i viuen més, perquè poden més
que els altres. I alguns altres potser saben més, tenen més i viuen més,
perquè poden més en altres aspectes. Sempre n´hi ha però, molts-massa-
que tenen molt poc i viuen molt poc, perquè poden molt poc. El que cal
doncs, no és tractar a tots els humans com a iguals quan no en són, sinó
tractar-los de manera que , tot i essent diferents, es puguin arribar a
parlar de tu a tu entre ells.
Un projecte social just ha de voler, en
definitiva, que tots arribin a tenir possibilitats semblants- un poder
semblant- en el tenir, en el saber i en el viure. I això només és pot
aconseguir si s´afavoreix una moral pública que valori la diferència i
que lluiti contra la desigualtat . Si els pobres en un aspecte poden ser
rics i poderosos en un altre, és que les riqueses i les mancançes estan
barrejades. Només el diàleg i la cooperació entre persones diferents pot
ajudar a fer que aquestes persones es trobin cada dia en situacions menys
desiguals.
|